کد مطلب:314360 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

بقعه ی قدمگاه ابوالفضل در جاده ی دزفول - شوشتر
در جاده ی دزفول - شوشتر، بعد از آبادی فیروزآباد، در كنار جاده و در سمت راست آن، یك جاده ی فرعی به طول حدود سه كیلومتر از جاده ی اصلی جدا می شود و به آبادی كهنك می رسد. بیرون از آبادی كهنك در پهنه ی یك قبرستان بقعه ای وجود دارد كه «قدمگاه ابوالفضل» نامیده می شود. گنبدی ظریف مضرس با ابعاد كم شونده به ارتفاع تقریبی چهار متر بر فراز این بقعه در این آبادی دور افتاده با شكوهمندی جلب توجه می كند. بنای بقعه یك مستطیل است كه جبهه ی شمالی آن به طول چهارده متر و جبهه ی غربی آن نه متر است. بر سر در آن كاشیكاری است و «یا علی» با خط شبیه كوفی در زیر تاق رومی آجری نقش شده است. در ایوان ورودی شمالی، در طرفین دو كفش كن با تاق ضربی آجری قرار دارد و یك هشتی لچكی كه هر لچك مركب از سه قطعه است و دو گوشواره را در بر گرفته است.

ضریح مقبره چوبی است و تاریخ ندارد، درون بقعه ساده و سفیدكاری شده با نقاشی های مذهبی صورت شبیه سواران كربلا نقش شده است، سه سنگ سوراخ مدور در داخل بقعه وجود دارد كه صیقلی است و مردم بومی عقیده دارند كه برای مراد گرفتن زنان است كه بعد از غسل و تطهیر زنی كه در آرزوی فرزند است آن سه سنگ را بر روی هم می گذارد و خود بر آن می نشیند. اگر سنگ های صیقلی لغزنده به راست بچرخد طالب نیازمند دارای فرزند پسر و اگر به چپ بچرخد دارای فرزند دختر خواهد شد.

در بیرون محوطه ی قدمگاه بقعه ی كوچكی به نام «پیر علی» واقع است و بقعه ی كوچك دیگری به نام «بی بی گل» وجود دارد. چند سنگ قبر با نقش و نگار كه قدمتی ندارند در پهنه ی قبرستان وجود دارد و قدمگاه دارای یك در كوچك چوبی در ضلع غربی است. [1] .



[ صفحه 232]




[1] بقعه ي قدمگاه، بقعه ي عباس كچيكه، عباس محله ي كهواز، عباس بن علي در هفت تپه را از كتاب آثار و بناهاي تاريخي خوزستان ج 1 ص 351 به بعد استفاده شده است.